І ЕТАП. ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГІМНАСТИКА
Кожна команда відповідає на 10 питань. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал. Всього балів – 10.
Питання для команди 1
- Скільки кутів утворюється при перетині двох прямих? (4)
- Які кути називаються суміжними ? (кути, на які ділиться розгорнутий кут)
- Яку властивість мають вертикальні кути ? (вони рівні)
- Чи можуть обидва суміжні кути бути тупими ? (ні)
- Який кут дорівнює половині розгорнутого ? (прямий)
- Скільки градусів може мати гострий кут ? (00 <α<900)
- Один із вертикальних кутів збільшили на 10°. Як зміниться інший кут ? (теж збільшиться на 100)
- Один із суміжних кутів зменшили на 20°. Як зміниться інший кут ? (збільшиться на 200)
- Який кут між бісектрисами суміжних кутів ? (900)
- Чи можуть кути, утворені при перетині двох прямих бути рівними ? ( так)
Питання для команди 2
- Скільки пар вертикальних кутів утворюється при перетині двох прямих? (2)
- Яку властивість мають суміжні кути ?(їх сума 1800)
- Які кути називаються вертикальними ? (їх сторони утворюють пряму)
- Чи можуть обидва суміжні кути бути гострими ? (ні)
- Який кут дорівнює двом прямим кутам? (розгорнутий)
- Скільки градусів може мати тупий кут ? (900 <α<1800)
- Один із вертикальних кутів збільшили у 2 рази. Як зміниться інший кут ?(збільшиться у 2 рази)
- Один із суміжних кутів збільшили на 10°. Як зміниться інший кут ? (зменшиться на 100)
- Який кут між бісектрисами вертикальних кутів ? (1800)
- Чи можуть суміжні кути бути рівними ? (так)
ІІ ЕТАП. ЗАСТОСУЙ ЗНАННЯ ТА ЗНАЙДИ КУТИ
Задачі для команди 1
- <АОВ = <СОD = 1570, <АОD = 230;
- <FОЕ = 1800 – 550 – 250 = 1000;
- <АОF = 1800 – (α + β).
Задачі для команди 2
- <СОВ =1800 - 320 · 2 = 1160;
- <АОD = 2100 – 1800 = 300 , <DОВ = 1500;
- <ЕОD = 1800 – (α + β).
ІІІ ЕТАП. ЛІТЕРАТУРНИЙ КОНКУРС
Домашнє завдання команд – скласти вірш, оповідання, казку про суміжні та вертикальні кути. Команди зачитують свої твори. Максимальна оцінка конкурсу – 12 балів.
VІ ЕТАП. МИСЛИ ШВИДКО І ПРАВИЛЬНО АБО ЗБЕРИ ПАЗЛ І РОЗВЯЖИ ЗАДАЧУ
Команди отримують коробочки з пазлами, які повинні зібрати і перевернути. Якщо пазл зібрано правильно, то на звороті учасники побачать умову задачі, яку їм треба розв’язати.
Задача для команди 1
Один із кутів, утворених при перетині двох прямих, у 9 разів менший за суму трьох інших кутів. Знайдіть ці кути.
Розв’язання
Нехай ‹1=х°, тоді ‹4=х° - за теоремою 2 ‹3 = ‹2 = 180° - х.
За умовою маємо:
х + 180° – х +180° – х = 9х
10х = 360°, х = 36°.
Отже, ‹1 = ‹4 = 36°, ‹2 = ‹4=180° – 36°= 144°.
Відповідь: 36°, 144°, 36°, 144°.
Задача для команди 2
Один із кутів, утворених при перетині двох прямих, у 4 рази більший за суму двох суміжних з ним кутів. Знайдіть ці кути.
Розв’язання
Нехай ‹1 = х, тоді за теоремою 1 ‹2 = ‹3 = 180° - х. За умовою задачі маємо: (180° – х)· 2· 4 = х, 1440° – 8х = х, 9х = 1440°, х = 160°.
‹2 = ‹3 = 180°-160° = 20°. Отже, ‹1 =‹ 4 = 20°, ‹2 = ‹3 = 160°.
Відповідь: 20°, 160°, 20°, 160°.
V ЕТАП. ЗАМОРОЧКИ
Кожна команда по черзі логічно обґрунтовує і пояснює запропоновані вчителем задачі. Кожна вірна відповідь оцінюється 3 балами. Максимальна кількість балів – 9.
Обґрунтуйте :
- Чи можуть два суміжні кути бути рівними?( так, по 90º)
- Чи можуть вертикальні кути бути не рівними ?(ні, не можуть)
- Чи можуть обидва суміжні кути бути:
а) тупими ? б) гострими ? (ні, ні)
- Чи залежить кут між бісектрисами вертикальних кутів від градусної міри самих кутів ? (ні, він завжди 180º)
- Як зміниться інший з вертикальних кутів, якщо один з них збільшити на 25° ? (згідно теореми 2, теж збільшиться на 25º)
- Як зміниться інший з суміжних кутів, якщо один з них зменшити на 25° ?(згідно теореми 1, збільшиться на 25º)
Підсумки
Журі оголошує результати та визначає переможців гри.
|