Урок № 18
Тема уроку: ЧИСЛОВІ ТА БУКВЕНІ ВИРАЗИ. ФОРМУЛИ
Мета уроку: ввести поняття буквеного виразу та вивчити його означення . Ознайомити учнів з поняттям « формула» та її застосування. Навчити учнів знаходити значення буквеного виразу та користуватися деякими формулами. Розвивати мислення, пам'ять, абстрактну уяву. Виховувати старанність, наполегливість, самостійність.
Тип уроку: засвоєння нових знань та умінь
Обладнання: ППЗ, ММК, картки з індивідуальними завданнями.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Аналіз контрольної роботи.
- Повідомлення учням результатів контрольної роботи.
- Короткий аналіз основних помилок та розв’язування аналогічних завдань.
- Кожен учень отримує індивідуальне завдання і виконує його вдома.
ІІІ. Засвоєння нових знань
Крок 1. Вступ. Задача для розв’язування якої складають буквений вираз.
Крок 2. Означення буквеного виразу
Запис, складений із чисел, букв, знаків арифметичних дій і дужок, називають буквеним виразом.
Наведемо ще кілька прикладів буквених виразів:
(a + b) + 12,5 + 36 · x ; n : 23 + k · 5.
Зазвичай у буквених виразах знак множення пишуть лише між числами. У решті випадків його опускають. Наприклад, замість 5 · y· т · n · 2 · (а + b)
пишуть: 5yтn2(а + b).
Ми бачимо, що з одного буквеного виразу можна отримати кілька числових: якщо a = 4, b = 9, то 2(a + b) = 2(4 + 9) = 26
якщо a = 5 , b = 6, то 2(a + b) = 2(5+ 6) = 22 ;
якщо a = 2 , b = 3, то 2(a + b) = 2(2+ 3) = 10.
Значення буквеного виразу залежить від значення букв, з яких він складається.
Крок 3. Формула
Найбільш важливі та загально відомі відомості про числа, їх властивості, співвідношення між величинами тощо часто записують у вигляді буквених виразів. Такі рівності називають формулами.
Наприклад, n – формула натурального числа;
n + 1 – формула наступного натурального числа.
Рівність s = v ·t, де s - пройдений шлях, υ - швидкість руху, а t - час, за який пройдено шлях s, називають формулою шляху.
У наступних класах на уроках математики та фізики ви вивчатимете багато різних формул.
s = vt – формула шляху
s – пройдений шлях, υ – швидкість руху, t – час, за який пройдено шлях s.
IV. Вироблення практичних навичок
- Усне виконання вправ № 170, 171, 172, 173.
- Самостійне письмове виконання вправ № 177.
- Колективне письмове виконання вправ № 184, 195, 182.
___________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________
V. Підведення підсумків уроку : дати відповіді на питання 1 – 4 с. 53.
VI. Домашнє завдання: § 6, № 183, 185, 188.
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
Урок № 19
Тема уроку: ЧИСЛОВІ ТА БУКВЕНІ ВИРАЗИ. ФОРМУЛИ
Мета уроку: закріпити поняття числового та буквеного виразів та з поняттям « формула» та її застосування. Вдосконалення навиків учнів у знаходженні значення числового і буквеного виразів та використанні формул. Розвивати мислення, пам'ять, абстрактну уяву. Виховувати старанність, наполегливість, самостійність.
Тип уроку: закріплення практичних навичо
Обладнання: картки з індивідуальними завданнями.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Для перевірки Д/з зібрати зошити.
- Фронтальна робота з класом. Опитування означень та усний рахунок за вправами № 173, 174, 175
ІІІ. Розвиток практичних навичок. Розв’язування вправ.
1. Колективне виконання вправ № 189, 190, 192, 193, 195
__________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________
2. Виконання вправ на логіку № 199, 200, 201.
_________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________
ІV. Підведення підсумків уроку
Дати відповіді на питання 1 – 4 с. 53.
V. Домашнє завдання: § 6, 191, 194, 196.
______________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Урок № 20
Тема уроку: ДОДАВАННЯ НАТУРАЛЬНИХ ЧИСЕЛ
Мета уроку: активізувати навички усного та письмового додавання натуральних чисел та використання законів додавання, навчити учнів додавати натуральні числа за допомогою координатного променя. Розвивати мислення, пам'ять, абстрактну уяву, графічну культуру. Виховувати старанність, наполегливість, самостійність.
Тип уроку: засвоєння нових знань та умінь
Обладнання: ППЗ, ММК.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Зібрати зошити для перевірки домашнього завдання.
- Фронтальна робота з класом , усний рахунок за демонстраційними картками.
- Робота з термінами. Пояснити, що означає вислів:
- Числовий вираз;
- Буквений вираз;
- Сума чисел;
- Різниця чисел;
- Добуток чисел;
- Частка чисел;
- Значення виразу.
ІІІ. Засвоєння нових знань1.
IV. Вироблення практичних навичок
- Усне виконання вправ № 208 - 213.
- Самостійне письмове виконання вправ № 214, 217.
- Колективне письмове виконання вправ № 218, 220, 223, 230, 232, 234.
__________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________
V. Підведення підсумків уроку : дати відповіді на питання 1 – 9 с. 61.
VI. Домашнє завдання: § 7, № 216,219, 221.
__________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________
Урок № 21
Тема уроку: ЗАКОНИ ДОДАВАННЯ
Мета уроку: закріпити та розвинути навички усного та письмового додавання натуральних чисел, використання законів додавання та додавання натуральних чисел за допомогою координатного променя. Розвивати мислення, пам'ять, абстрактну уяву, графічну культуру. Виховувати старанність, наполегливість, самостійність.
Тип уроку: практикум
Обладнання: ППЗ, ММК.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Зібрати зошити для перевірки домашнього завдання.
- Фронтальна робота з класом , усний рахунок за демонстраційними картками.
- Робота з термінами. Пояснити, що означає вислів:
Знайти суму чисел
Обчислити суму;
Переставний закон додавання;
Сполучний закон додавання.
Як додати буквені вирази ?
Як додати числа на координатному промені?
ІІІ. Розвиток практичних навичок. Розв’язування вправ.
1. Усне виконання вправ з поясненням № 229, 231.
2. Колективне виконання вправ № 225, 226, 235, 237240, 241, 243.
_______________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________
ІV. Підведення підсумків уроку : дати відповіді на питання 1 – 9 с. 61.
VI. Домашнє завдання: § 8, № 228, 238, 242.
__________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________
Урок № 22
Тема уроку: ВІДНІМАННЯ НАТУРАЛЬНИХ ЧИСЕЛ
Мета уроку: активізувати навички усного та письмового віднімання натуральних чисел, навчити учнів віднімати натуральні числа за допомогою координатного променя. Розвивати мислення, пам'ять, абстрактну уяву, графічну культуру. Виховувати старанність, наполегливість, самостійність.
Тип уроку: засвоєння нових знань та умінь
Обладнання: ППЗ, ММК.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
Для перевірки якості знань проводиться
Самостійна робота
Варіант 1 Варіант 2
1. Обчисли суму чисел:
349 + 492; 764 + 589;
15 925 + 79 987; 45 376 + 46 879;
888 888 + 222 222. 777 777 + 333 333.
2. Обчисли зручним способом:
525 + 79 + 21 + 475. 43 + 657 + 343 + 57.
3. Знайди значення суми а + с, якщо:
а = 12 889, с = 987 111. а = 15 673, с = 44 727.
4. Накресли координатний промінь. Познач на ньому точки А та В, а також точку М, координата якої дорівнює сумі координат точок А і В, якщо:
А(5), В(3). А( 4), В (6).
ІІІ. Засвоєння нових знань
1. Дія віднімання та її компоненти.
2. Окремі випадки віднімання.
3. Властивості віднімання.
4. Віднімання натуральних чисел у стовпчик.
5. Приклади задач, що розв’язуються віднімання.
6. Правило знаходження невідомого доданка.
7. Віднімання чисел за допомогою координатного променя.
8. Випадки використання дії віднімання.
IV. Вироблення практичних навичок
- Усне виконання вправ № 256 - 260.
- Самостійне письмове виконання вправ № 262, 265.
- Колективне письмове виконання вправ № 271, 272, 281, 282.
__________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
V. Підведення підсумків уроку : дати відповіді на питання 1 – 9 с. 69.
VI. Домашнє завдання: §9, № 263, 264, 273.
_________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
Урок № 23
Тема уроку: ВІДНІМАННЯ НАТУРАЛЬНИХ ЧИСЕЛ
Мета уроку: закріпити та розвинути навички усного та письмового віднімання натуральних чисел та віднімання натуральних чисел за допомогою координатного променя. Розвивати мислення, пам'ять, абстрактну уяву, графічну культуру. Виховувати старанність, наполегливість, самостійність.
Тип уроку: практикум
Обладнання: ППЗ, ММК.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Зібрати зошити для перевірки домашнього завдання.
- Фронтальна робота з класом , усний рахунок за демонстраційними картками.
ІІІ. Розвиток практичних навичок. Розв’язування вправ.
1. Усне виконання вправ з поясненням № 266, 269, 270.
2. Колективне виконання вправ № 277, 279, 284, 293, 286.
____________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________
ІV. Підведення підсумків уроку : дати відповіді на питання 1 – 9 с. 69.
V. Домашнє завдання: §9, № 285, 294, 280.
________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________
Урок № 24
Тема уроку: РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ І ВПРАВ,
САМОСТІЙНА РОБОТА
Мета уроку: закріпити навички усного та письмового додавання та віднімання натуральних чисел, та віднімання і додавання натуральних чисел за допомогою координатного променя. Розвивати мислення, пам'ять, абстрактну уяву, графічну культуру. Виховувати старанність, наполегливість, самостійність.
Тип уроку: самостійна робота
Обладнання: ППЗ, ММК.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань проводиться у вигляді фронтальної бесіди з учнями за питаннями:
- Назвати компоненти дії додавання (віднімання).
- Як називається результат дії додавання ( віднімання) ?
- Поясніть окремі випадки додавання (віднімання):
а + 0, а – 0; а – а;
- Переставний закон додавання;
- Сполучний закон додавання.
- Як додати ( відняти) буквені вирази ?
- Як додати (відняти) числа на координатному промені?
ІІІ. Розвиток практичних навичок.
Самостійна робота проводиться у двох варіантах. Завдання додаються.
Урок № 25
Тема уроку: МНОГОКУТНИК ТА ЙОГО ПЕРИМЕТР.
РІВНІ ФІГУРИ
Мета уроку: ввести поняття многокутника та прямокутника і квадрата, як окремих видів многокутників. Ознайомити учнів з поняттям периметра многокутника, вивчити формули для обчислення периметра квадрата і прямокутника. Розвивати в учнів уміння зображувати многокутники та обчислювати їх периметри, зв’язне мовлення, пам'ять, мислення. Виховувати графічну культуру, старанність, відповідальність.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: ППЗ, ММк, підручники, креслярське приладдя
ХІД УРОКУ
І.Організація класу
ІІ. Аналіз самостійної роботи
- Вчитель проводить короткий аналіз самостійної роботи.
- Розв’язуються завдання аналогічні до тих, в яких на контрольній роботі було допущено найбільше помилок.
- Кожен учень отримує індивідуальне завдання для роботи над помилками вдома. Завдання вписані в робочі зошити, які отримали учні.
- Дати відповіді на питання:
- Що таке відрізок ?
- Як вимірюють довжину відрізка ?
- Як називаються відрізки, що мають рівні довжини ?
ІІІ. Засвоєння нових знань
Крок 1. Поняття многокутника
На малюнку зображено точку А від якої послідовно відклали відрізки АВ, ВС, СD і DЕ. Жодні з цих відрізків не перетинаються і не є частинами однієї прямої. А будь-яка пряма, частиною якої є один із відрізків, не перетинає інші відрізки. Дістали нову геометричну фігуру – многокутник АВСDЕ.
Точки А, В, С, D та Е – це вершини многокутника, а відрізки АВ, ВС, СD та DЕ – сторони многокутника. Називаючи многокутник буквами треба обходити усі його вершини підряд за годинниковою стрілкою або проти неї.
Крок 2. Сторони і кути многокутника
Сторони, що мають спільну вершину називаються суміжними і утворюють кут многокутника. Якщо з п’яти – п’ятикутник, з шести – шестикутник, n – n-кутник і так далі.
Усі фігури на мал.1 називаються многокутниками.
Мал. 1
Крок 3. Периметр многокутника
Суму довжин усіх сторін многокутника називають його периметром і позначають літерою P. Периметром многокутника ABCD є сума довжин його сторін AB,BC, CD, DA.
PABCD = AB + BC + CD + DA.
Крок 4. Прямокутник та квадрат. Формули їх периметрів
На рисунку зображено прямокутник ABCD. Усі кути прямокутника — прямі: A = В = C = D = 90°, АВ = CD, ВС = AD.
Суму довжин сторін прямокутника називають його периметром.
Нехай у прямокутнику ABCD довжина сторони АВ = а, а довжина сторони AD = b. Як знайти периметр прямокутника?
Тоді Р = а + b + а + b = 2a + 2b = 2(а + b).
Р = 2(а + b) — формула периметра прямокутника.
Квадрат — це прямокутник, у якого всі сторони рівні. Нехай сторона квадрата дорівнює а, периметр квадрата визначається за формулою Р = 4а.
Крок 5. Рівні фігури
Дві фігури називаються рівними, якщо вони суміщаються накладанням.
IV. Вироблення практичних навичок
- Усне виконання вправ № 304, 305, 307, 308, 309.
- Самостійне виконання вправ: № 306, 312, 316.
- Колективне розв’язування вправ № 320, 321, 322.
V. Підведення підсумків уроку: дати відповіді на питанні 1 – 10, с. 78.
VI. Домашнє завдання: §9, №311, 313, 323.
Урок № 26
Тема уроку: ТРИКУТНИК ТА ЙОГО ВИДИ
Мета уроку: Ознайомити учнів з різними видами трикутників. Розвивати в учнів уміння зображувати многокутники та обчислювати їх периметри, зв’язне мовлення, пам'ять, мислення. Виховувати графічну культуру, старанність, відповідальність.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: ППЗ, ММк, підручники, креслярське приладдя
ХІД УРОКУ
І.Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Зібрати зошити для перевірки Д/з.
- Фронтальна робота з класом. Опитування означень.
ІІІ. Засвоєння нових знань
Крок 1. Трикутники та їх види
Трикутник це окремий вид многокутника, який має 3 сторони, 3 вершини та 3 кути.
Трикутники поділяють на різні види за кількістю рівних сторін.
Трикутник, у якого всі сторони мають різну довжину, називають різностороннім.
Якщо дві сторони трикутника рівні, його називають рівнобедреним.
Сторони АВ і ВС трикутника АВС рівні.
Рівні сторони АВ і ВС називають бічними сторонами, а сторону АС – основою рівнобедреного трикутника.
Трикутник називається рівностороннім, якщо всі його сторони рівні.
Трикутник АВС рівносторонній, у нього сторона АВ дорівнює стороні ВС і дорівнює стороні СА.
Крок 2. Периметр трикутника
Периметри трикутників обчислюють за формулами:
1) різностороннього зі сторонами а, b, с Р = а + b + с;
2) рівнобедреного : Р = 2а +b;
3) рівностороннього : Р = 3а.
Крок 3. Види трикутників за кутами
Пригадаємо, що трикутник складається з трьох вершин (А, В, С), трьох сторін (АВ, ВС, СА) і трьох кутів (кут А, кут В, кут С).
Трикутники поділяються на види за кутами.
Трикутник називають гострокутним, якщо всі його кути гострі.
У трикутника ABC кут А, кут В і кут С є гострими.
Трикутник називають прямокутним, якщо один із його кутів прямий.
Мал. 1 мал. 2
У трикутнику АВС ( мал.. 1) кут С прямий, тому цей трикутник прямокутний.
Трикутник називають тупокутним, якщо один із його кутів тупий.
У трикутнику АВС ( МАЛ 2) кут С тупий, тому цей трикутник є тупокутним.
Крок 4. Сума кутів трикутника
Сума кутів трикутника завжди дорівнює 1800, а периметр залежить від довжин його сторін. Два трикутники вважають рівними, якщо вони суміщаються накладанням.
IV. Вироблення практичних навичок
- Усне виконання вправ № 349- 354.
- Колективне розв’язування вправ № 359, 360, 362, 366, 367.
_________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
V. Підведення підсумків уроку: дати відповіді на питанні 1 –8, с. 87
VI. Домашнє завдання: § 10, № 358, 365, 368.
_______________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Урок № 27
Тема уроку: ТРИКУТНИК ТА ЙОГО ВИДИ
Мета уроку: закріпити поняття учнями різних видів трикутників. Розвивати в учнів уміння зображувати многокутники та обчислювати їх периметри, зв’язне мовлення, пам'ять, мислення. Виховувати графічну культуру, старанність, відповідальність.
Тип уроку: практикум
Обладнання: ППЗ, ММК.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
- З’ясовуємо , які вправи Д/з викликали труднощі, та розбираємо їх.
- Зібрати зошити для перевірки Д/з
- Бліц – тест для перевірки рівня засвоєння теоретичного матеріалу.
ІІІ. Розвиток практичних навичок. Розв’язування вправ.
1. Колективне виконання вправ № 364, 369, 372, 374, 377.
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
2. Додаткові вправи № 379, 381, 382.
_______________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
V. Підведення підсумків уроку: дати відповіді на питанні 1 –8, с. 87
VI. Домашнє завдання: § 10, №371, 373, 378.
Урок № 28
Тема уроку: РОЗВЯЗУВАННЯ ВПРАВ
Мета уроку: закріплення навиків роботи з многокутниками , з їх зображеннями та обчисленням їх периметрів. Розвивати зв’язне мовлення, пам'ять, мислення. Виховувати графічну культуру, старанність, відповідальність.
Тип уроку: практична робота
Обладнання: ППЗ, ММк, підручники, креслярське приладдя
ХІД УРОКУ
І.Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Зібрати зошити для перевірки Д/з.
- Фронтальна робота з класом. Опитування основних положень теорії за питаннями 1 – 22, с. 92. Учні по черзі виймають номерки питань зі скриньки та відповідають на них.
ІІІ. Розвиток практичних навичок. Розв’язування вправ.
1. Самостійне виконання тестових завдань на с. 93. Відповіді до тестів:
ОБОВ’ЯЗКОВО розібрати тестові завдання, все детально пояснити, з’ясувати всі незрозумілі моменти.
2. Колективне виконання вправ № 376, 380, 383, 385, 387.
_____________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________
ІV. Підведення підсумків уроку: дати відповіді на питанні 1 –22, с. 92
V. Домашнє завдання: § 8 - 10, № 375, 384, 388, 389.
_____________________________________________________________________
_______________________________________________________________
Урок № 29
Тема уроку: КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 2
Мета уроку: Перевірити знання і уміння , набуті учнями під час вивчення теми.
Оцінити досягнення кожного учня. Розвивати мислення, пам'ять, абстрактну уяву,
вміння створювати математичну модель задачі. Виховувати старанність, наполегливість, с
амостійність, графічну культуру, відповідальність.
Тип уроку: контролю знань та вмінь
Обладнання: картки із завданнями.
ХІД УРОКУ
І.Організація класу
ІІ. Проведення контрольної роботи
Контрольна робота проводиться у двох варіантах. Завдання додаються. Відповіді до завдань.
Варіант 1
|
Варіант 2
|
1
|
Г
|
1
|
Г
|
2
|
А
|
2
|
А
|
3
|
Г
|
3
|
А
|
4
|
∠А = 77˚, трикутник гострокутний.
|
4
|
∠В = 170˚, трикутник тупокутний
|
5
|
33 см.
|
5
|
28 см
|
6
|
18 см.
|
6
|
130 см
|
ІІІ. Підведення підсумків уроку: дати відповіді на питанні 1 –22, с. 93
ІV. Домашнє завдання: § 8 – 10, № 386, 390.
____________________________________________________
|