Урок № 104
Тема уроку: ДІЛЕННЯ ДЕСЯТКОВИХ ДРОБІВ
Мета уроку: сформувати в учнів уміння виконувати дію ділення з десятковими дробами, навчити ділити десятковий дріб на натуральне число та дріб ; розвивати обчислювальні навики, пам'ять, вміння працювати в стандартних ситуаціях, мислення; виховувати культуру обчислень та мови, свідоме ставлення до навчання, відповідальність.
Тип уроку: засвоєння знань
Обладнання: ППЗ, комп’ютер, картки.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Вчитель проводить коротких аналіз самостійної роботи, вказує на типові помилки, допущені учнями, та наводить приклади їх виправлення.
- Кожен учень отримує індивідуальне завдання для корекції знань та вмінь для самостійного опрацювання з наступною перевіркою.
ІІ. Засвоєння нових знань
Крок 1. Задача, що приводить до ділення дробу
Нехай стрічку завдовжки 9,6 дм потрібно розрізати на три рівні частини. Знаючи, що 9,6 дм = 9 дм 6 см, знайдемо третину.
9 дм 6 см : 3 = 3 дм 2 см.
Отже, кожна частина стрічки повинна бути завдовжки 3 дм 2 см, або 3,2 дм. Тому 9,6 : 3 = 3,2. Спробуйте усно описати ділення 9,6: 3 стовпчиком.
Крок 2. Ділення дробу на натуральне число
Щоб знайти частку, цілу частину числа 9,6 (число 9) поділили на З, у частці поставили кому, а потім поділили число десятих на 3.
Якби стрічка була завдовжки 10,5 дм, то частку шукали б так:
10 дм 5 см : 3 = 9 дм 15 см : 3 = 3 дм 5 см.
Спробуйте усно описати ділення стовпчиком.
Ділячи 10 на 3, отримали в частці 3, а в остачі 1. Перетворюємо одиницю в десяті, отримаємо 10 десятих, а число 10,5 має ще 5 десятих, то разом одержимо 15 десятих. Поділивши 15 десятих на 3, отримали 5 десятих.
Крок 3. Правило ділення десяткового дробу на натуральне число
Отже, ділення десяткового дробу на натуральне число виконується так само, як ділення натуральних чисел, тільки, закінчивши ділення цілої частини числа, потрібно в частці поставити кому.
Крок 4. Властивість частки
Частка від ділення числа 44 на число 11 дорівнює 4: 44 : 11 = 4.
Помножимо ділене й дільник на 2, отримаємо числа 88 і 22; знайдемо частку цих чисел: 88 : 22 = 4.
Помножимо ділене й дільник на 10, одержимо числа 440 і 110; знайдемо частку цих чисел: 440 : 110 = 4.
Отже, якщо ділене й дільник помножити на одне й те ж натуральне число, то частка не зміниться. Ця властивість частки справджується і для десяткових дробів.
Крок 2. Ділення на десятковий дріб
Нехай потрібно поділити число 36,61 на число 0,7.
Як скористатися властивостями частки і звести цей випадок ділення до ділення на натуральне число? Помножимо ділене й дільник на таке число, щоб у дільнику одержати натуральне число. У даному прикладі ділене й дільник потрібно помножити на 10, тоді отримаємо числа 366,1 і 7.
Тепер поділимо десятковий дріб 366,1 на натуральне число 7.
Нехай потрібно поділити число 25,662 на число 5,46.
Як у цьому випадку звести ділення на десятковий дріб до ділення на натуральне число?
У даному прикладі ділене й дільник потрібно помножити на 100, тоді одержимо числа 2566,2 і 546. Поділимо десятковий дріб на натуральне число.
Очевидно, що при множенні діленого й дільника на 10, 100, 1000 і т. д. в діленому й дільнику переносимо кому праворуч на однакову кількість десяткових знаків.
Отже, щоб поділити число на десятковий дріб, потрібно в діленому й дільнику перенести кому праворуч на стільки десяткових знаків, скільки їх с в дільнику, а потім виконати ділення на натуральне число.
IV. Вироблення практичних навичок
- Усне виконання вправ № 1358, 1359, 1364.
- Виконання вправ № 1367, 1369 «ланцюжком» біля дошки під контролем вчителя.
- Вправи № 1376, 1378, 1388 учні виконують біля дошки під контролем вчителя. Учні з високим рівнем знань працюють самостійно.
V. Підведення підсумків уроку: дати відповіді на питання 1-3 с. 289.
VI. Домашнє завдання: §32, № 1365, 1368, 1379.
Урок № 105
Тема уроку: ДІЛЕННЯ ДЕСЯТКОВИХ ДРОБІВ
Мета уроку: закріпити навички ділення десяткових дробів; розвивати обчислювальні навики, пам'ять, вміння працювати в стандартних ситуаціях, мислення; виховувати культуру обчислень та мови, свідоме ставлення до навчання, відповідальність.
Тип уроку: вироблення навичок
Обладнання: підручник, картки.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Зібрати зошити для перевірки Д/з.
- Фронтальна робота з класом. Опитування правил та усний рахунок за демонстраційними картками.
IІІ. Вироблення практичних навичок
- Усний рахунок за демонстраційними картками.
- Самостійне виконання під контролем вчителя № 1389, 1390, 1392.
- Вправи № 1393(а,б,в) учні виконують біля дошки.
___________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________
ІV. Підведення підсумків уроку: дати відповіді на питання 1 – 3 с. 289.
VI. Домашнє завдання: § 31, № 1377, 1391, 1398.
___________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Урок № 106
Тема уроку: ДІЛЕННЯ ДРОБУ НА РОЗРЯДНУ ОДИНИЦЮ
Мета уроку: сформувати в учнів уміння виконувати дію ділення будь-яких натуральних чисел; розвивати обчислювальні навики, пам'ять, вміння працювати в стандартних ситуаціях, мислення; виховувати культуру обчислень та мови, свідоме ставлення до навчання, відповідальність.
Тип уроку: засвоєння знань
Обладнання: ППЗ, комп’ютер, картки.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Зібрати зошити для перевірки Д/з.
- Фронтальна робота з класом. Опитування правил та усний рахунок за демонстраційними картками.
ІІІ. Засвоєння нових знань
Крок 1. Ділення десяткового дробу на 10, 100, 1000…
Оскільки 1,45 • 10 = 14,5; 0,154 • 100 = 15,4, то 14,5:10=1,45; 15,4:100 = 0,154.
При діленні десяткового дробу на 10, 100, 1000 і т.д. потрібно перенести кому ліворуч на одну, дві, три і дак далі цифри.
Крок 2. Ділення натуральних чисел
За правилом ділення дробу на число виконуватимемо і ділення натуральних чисел, якщо ділення не виконується націло.
Наприклад: ділимо 3 на 4, одержуємо в частці 0 цілих, в остачі 3. Перетворюємо 3 цілих у десяті, отримуємо 30 десятих, ділимо на 4, маємо в частці 7 десятих, а в остачі 2 десятих. Перетворюємо 2 десятих у соті, одержуємо 20 сотих, ділимо на 4, маємо в частці 5 сотих, в остачі 0.
Отже, 3:4 = 0,75.
IV. Вироблення практичних навичок
- Усне виконання вправ № 1360 – 1363, 1373.
- Самостійне виконання під контролем вчителя № 1370, 1372, 1374.
V. Підведення підсумків уроку: дати відповіді на питання 4, 5 с. 289
- . Домашнє завдання: § 31, № 1375, 1394.
Урок № 107
Тема уроку: РОЗВ´ЯЗУВАННЯ ВПРАВ
Мета уроку: закріплення і розвиток навичок ділення десяткових дробів на натуральне число та ділення натуральних чисел; розвивати обчислювальні навики, пам'ять, вміння працювати в стандартних ситуаціях, мислення; виховувати культуру обчислень та мови, свідоме ставлення до навчання, відповідальність.
Тип уроку: практикум
Обладнання: ППЗ, комп’ютер, картки.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Зібрати зошити для перевірки Д/з.
- Фронтальна робота з класом. Опитування правил та усний рахунок за демонстраційними картками.
IІІ. Розвиток та закріплення практичних навичок
- Розв’язування вправ на знаходження числа за відомим значенням його дробу – № 1384, 1386.
- Вправи на розв’язування рівнянь - № 1395, 1397, 1401.
- Самостійна робота проводиться у двох варіантах. Завдання додаються. відповіді до завдань :
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Варіант 1
|
Г
|
Б
|
Г
|
5,625
|
Варіант 2
|
А
|
В
|
А
|
0,8008
|
ІV. Підведення підсумків уроку: дати відповіді на питання 1 – 6 с. 289.
V. Домашнє завдання: § 31, № 1385, 1396, 1402.
_______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
Урок № 108
Тема уроку: ОКРУГЛЕННЯ ДЕСЯТКОВИХ ДРОБІВ
Мета уроку: ввести поняття нескінченого десяткового дробу та наближеного значення дробу, навчити учнів округлювати десяткові дроби, сприяти засвоєнню ними правила округлення дробів; розвивати обчислювальні навики, пам'ять, вміння працювати в стандартних ситуаціях, мислення; виховувати культуру обчислень та мови, свідоме ставлення до навчання, відповідальність.
Тип уроку: засвоєння знань
Обладнання: ППЗ, комп’ютер, картки.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Зібрати зошити для перевірки Д/з.
- Фронтальна робота з класом. Опитування правил та усний рахунок за демонстраційними картками.
ІІІ. Засвоєння нових знань
Крок 1. Округлення натуральних чисел
Згідно з даними перепису 2001 року населення України становило 48 200 000 осіб. Зазначене число є наближеним числом, що обумовлено щоденною зміною кількості населення країни. Наближеними числами ми користуємося часто. Наприклад, кажемо, що від школи до автобусної зупинки близько 300м, на футбольному матчі було близько 25 000 глядачів тощо.
Яма знаходиться від драндуліта на відстані приблизно 500 метрів. Я поміряв і виявив, що точна відстань 517 м.
Як вважаєш, чи правильно ти вчинив, якщо, округлюючи число 517 до сотень, узяв число 500, а не 600? Поміркуємо разом.
Знайдемо різницю чисел 517 і 500: 517 - 500 = 17. А тепер знайдемо різницю чисел 600 і 517: 600 - 517 = 83. Отже, число 517 розміщене ближче до числа 500, ніж до числа 600, тому ми робимо меншу помилку, округлюючи число 517 до 500, ніж, округлюючи його до 600.
Отже, округлюючи число 517 до сотень, матимемо число 500, що можна записати так: 517 ≈ 500.
Читаємо: 517 наближено дорівнює 500. Знак «≈» читається: наближено дорівнює. 517 ≈ 500 — наближена рівність.
Округлюючи число 517 до десятків, матимемо число 520, а тому
517 ≈ 520.
Округлюючи натуральне число до певного розряду, всі цифри праворуч від цього розряду замінюють нулями.
Якщо першою цифрою за цим розрядом є 0,1, 2, 3 або 4, то останню залишену цифру не змінюють.
Якщо першою цифрою за цим розрядом є 5, 6, 7, 8 або 9, то останню залишену цифру збільшують на 1.
Крок 2. Округлення десяткових дробів
Округлюючи десяткові дроби, користуватимемося такими ж правилами, що й для натуральних чисел. Розглянемо округлення десяткових дробів на прикладах.
4,76 ≈ 4,8 — округлили до десятих. При цьому підкреслили цифру 7, що розміщена у розряді десятих, цифру сотих відкинули і не записали на її місці 0, бо вона розміщена після коми, а цифру десятих збільшили на 1, оскільки наступною за нею є цифра 6.
0,5721 ≈ 0,57 — округлили до сотих. При цьому підкреслили цифру 7, що стоїть у розряді сотих, відкинули тисячні й десятитисячні й не записали на їх місцях нулів, бо вони розміщені після коми, а цифру сотих залишили без змін, оскільки наступною за нею є цифра 2.
1,596 ≈ 1,60 — округлили до сотих. При цьому підкреслили цифру 9, що розміщена у розряді сотих, відкинули тисячні, цифру сотих збільшили на 1, бо наступною за нею є цифра 6, тоді одержали 60 сотих. Останній нуль відкидати не можна, оскільки він показує, що округлення виконане до сотих.
328,57 ≈ 330 — округлили до десятків.
Округлюючи десятковий дріб до певного розряду, всі цифри, записані за цим розрядом, замінюють нулями або відкидають, якщо вони стоять після коми.
Якщо першою цифрою за цим розрядом є 0, 1, 2, 3 або 4, то останню залишену цифру не змінюють.
Якщо ж першою цифрою за цим розрядом є 5, 6, 7, 8 або 9, то останню залишену цифру збільшують на 1.
IV. Вироблення практичних навичок
- Усне виконання вправ № 1419 – 1423.
- Вправи № 1425, 1426, 1428, 1434, 1435 – записуються ланцюжком і учні виконують біля дошки.
- Самостійне виконання під контролем вчителя № 1430.
- Колективне виконання вправ №1438, 1440.
__________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
V. Підведення підсумків уроку: дати відповіді на питання 1 – 6 с. 289.
VI. Домашнє завдання: §33, № 1427, 1429, 1441.
Урок № 109
Тема уроку: ОКРУГЛЕННЯ ДЕСЯТКОВИХ ДРОБІВ
Мета уроку: закріплення навичок округлення десяткових дробів; розвивати обчислювальні навики, пам'ять, вміння працювати в стандартних ситуаціях, мислення; виховувати культуру обчислень та мови, свідоме ставлення до навчання, відповідальність.
Тип уроку: практикум
Обладнання: підручники, картки.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Зібрати зошити для перевірки Д/з.
- Фронтальна робота з класом. Опитування правил та усний рахунок за демонстраційними картками.
ІІІ. Розвиток практичних навичок
- Усне виконання вправи № 1432, 1438 ( виразити відстані у кілометрах).
- Розв’язування задач, що приводять до наближених обчислень № 1442.
________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________
- Розв’язування вправ на обчислення значень виразів № 1444, 1446.
_____________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
V. Підведення підсумків уроку: дати відповіді на питання 1 – 6.
VI. Домашнє завдання: §33, № 1433, 1441, 1445.
________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________
__________________________________
Урок № 110
Тема уроку: КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 9
Мета уроку: систематизувати та перевірити знання і вміння учнів з вивченої теми. Оцінити досягнення кожного учня. Довести результати до відома учнів та їх батьків. Розвивати обчислювальні навики, пам'ять, вміння працювати в стандартних ситуаціях, мислення; виховувати культуру обчислень та мови, свідоме ставлення до навчання, відповідальність.
Тип уроку: контролю знань та вмінь
Обладнання: картки.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Проведення контрольної роботи
Кожен учень отримує завдання над виконанням якого працює протягом уроку. Завдання додаються. Відповіді до завдань:
Варіант 1
|
Варіант 2
|
1
|
Г
|
1
|
Г
|
2
|
Г
|
2
|
Г
|
3
|
А
|
3
|
В
|
4
|
12,5 + 149,6 : ( 1,36 + 1,6у) = 112,5;
149,6 : ( 1,36 + 1,6у) = 100;
1,36 + 1,6у = 1,496;
1,6у = 0,136;
у = 0,085. 0,085 ≈ 0,1
|
4
|
12,48 : ( 104х – 1,56) – 0,6 = 9,4;
12,48 : ( 104х – 1,56) = 10;
104х – 1,56 = 1,248;
104х = 2,808;
х = 0,027. 0,027 ≈ 0,03
|
5
|
1) 54 : 0,6 = 90- ІІ число
2) 54 : 2,7 = 20 – ІІІ число
3) 54 + 90 + 20 = 164 – сума.
Відповідь: 164.
|
5
|
1) 72 : 0,8 = 90 – ІІІ число;
2) 72 : 3,6 = 20 – ІІ число;
3) 72 + 90 + 20 = 182 – сума чисел.
Відповідь: 182
|
5*
|
х – відстань між містами, тоді:
0,7х – 0,5х = 30
0,2х = 30
х= 30 : 0,2
х = 150 ( км) відстань між містами.
Відповідь: 150 км.
|
|
1) 0,6 – 0,5 = 0,1 різниця;
2) 5 : 0,1 = 50(км) вся відстань;
3) 50 · 0,4 = 20 (км) залишилось проїхати.
Відповідь: 20 км.
|
ІV. Підведення підсумків уроку: зібрати зошити для перевірки К/р.
V. Домашнє завдання: повторити §30 – 33.
|