Урок № 27
Тема уроку: РІВНОБЕДРЕННИЙ ПРИКУТНИК
Мета уроку: ввести поняття рівнобедреного трикутника, вивчити назви його сторін і властивості його кутів, навчити учнів будувати рівнобедрений трикутник. Розвивати мислення, пам'ять , зв’язне мовлення, графічну культуру. Виховувати наполегливість, відповідальність, самостійність.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: ММК, креслярське приладдя, слайди.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Аналіз контрольної роботи. Вчитель проводить короткий аналіз роботи. Кожен учень отримує картку із індивідуальним завданням для корекції знань для роботи вдома.
ІІІ. Засвоєння нових знань та вироблення вмінь
- Класифікація трикутників за сторонами.
- Означення та елементи рівнобедреного трикутника.
- Властивість кутів рівнобедреного трикутника (теорема 12) та його бісектриси.
- Ознака рівнобедреного трикутника ( теорема 13) та наслідок з неї.
- . Вироблення практичних навичок
- Розв’язування задач 1 та 2 рубрики «Виконаємо разом».
- Колективне розв’язування задач № 388, 398, 406.
- . Підведення підсумків уроку: дати відповіді на питання 1 – 5, с. 106.
- . Домашнє завдання: §13, пит. 1 – 5, № 387, 389, 411*.
Урок № 28
Тема уроку: БІСЕКТРИСА, МЕДІАНА І ВИСОТА РІВНОБЕДРЕНОГО ТРИКУТНИКА
Мета уроку: вивчити властивість медіани рівнобедреного трикутника, розвинути навики її використання при розв’язуванні задач. Розвивати мислення, пам'ять , зв’язне мовлення, графічну культуру. Виховувати наполегливість, відповідальність, самостійність.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: ММК, креслярське приладдя, слайди.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
- До уроку перевірити декілька зошитів з Д/з та оцінити їх.
- Самоперевірка Д/з за допомогою слайдів.
- Фронтальна робота з класом за питаннями і завданнями для самоконтролю (с. 101) та розв’язування задач за готовими малюнками.
- ІІ. Розвиток та закріплення практичних навичок
- Усне виконання задач № 380 - 385.
- Колективне розв’язування задач № 393, 396, 408.
- . Підведення підсумків уроку: дати відповіді на питання 1 – 5, с. 106.
- . Домашнє завдання: §13, пит. 1 – 5, № 397, 404 (а, в). Повторити §11, 12.
Урок № 29
Тема уроку: ТРЕТЯ ОЗНАКА РІВНОСТІ ТРИКУТНИКІВ
Мета уроку: розв’язок задач на застосування ознак рівності трикутників, теореми про суму кутів трикутника. Розвивати мислення, пам'ять , зв’язне мовлення, графічну культуру. Виховувати наполегливість, відповідальність, самостійність.
Тип уроку: практикум
Обладнання: ММК, креслярське приладдя, слайди.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
- До уроку перевірити декілька зошитів з Д/з та оцінити їх.
- Самоперевірка Д/з за допомогою слайдів.
ІІІ. Засвоєння нових знань та вироблення вмінь
- Третя ознака рівності трикутників ( теорема 14) та її доведення.
- Способи задання трикутника.
- Жорсткість трикутника.
- . Вироблення практичних навичок
- Розв’язування задач 1 та 2 рубрики «Виконаємо разом».
- Усне виконання задач № 419, 420.
- Колективне розв’язування задач № 423, 430.
- . Підведення підсумків уроку: дати відповіді на питання 1 – 5, с. 112
- . Домашнє завдання: §14, пит. 1 – 5, № 421, 433.
Урок № 30
Тема уроку: РОЗВ´ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ. САМОСТІЙНА РОБОТА №6
Мета уроку: розв’язок задач на застосування ознак рівності трикутників, теореми про суму кутів трикутника. Розвивати мислення, пам'ять , зв’язне мовлення, графічну культуру. Виховувати наполегливість, відповідальність, самостійність.
Тип уроку: практикум
Обладнання: ММК, креслярське приладдя, слайди.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. До уроку перевірити декілька зошитів з Д/з та оцінити їх.
2. Самоперевірка Д/з за допомогою слайдів.
3. Фронтальна робота з класом за питаннями і завданнями для самоконтролю та розв’язування задач за готовими малюнками.
- ІІ. Вдосконалення та розвиток практичних навичок
Самостійна робота проводиться у 4 варіантах, завдання додаються. Відповіді до завдань:
Варіант 1
|
Варіант 2
|
Варіант 3
|
Варіант 4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 см
|
10 см
|
20 см
|
16 см
|
За теоремою 13
|
За теоремою 13
|
За теоремою 13
|
За теоремою 13
|
- V. Підведення підсумків уроку: дати відповіді на питання 1 – 5, с. 124.
- . Домашнє завдання: §14, пит. 1 – 5, № 425, 431.
Урок № 31
Тема уроку: ПРЯМОКУТНИЙ ТРИКУТНИК.
Мета уроку: впорядкувати знання учнів про прямокутний трикутник, закріпити назви його елементів, ввести поняття проекції катетів на гіпотенузу; розвивати логічне та аналітичне мислення, зв’язне мовлення, пам'ять та уяву; виховувати уважність, самостійність, наполегливість.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: слайди, ММК.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
Вчитель проводить аналіз контрольної роботи. Кожен учень одержує індивідуальне завдання для роботи над помилками вдома з наступною перевіркою.
ІІ. Засвоєння нових знань
1. Самостійно ознайомитись з текстом підручника § 15 та дати відповіді на питання:
- Який трикутник називається прямокутним?
- Чи не означає це, що в прямокутному трикутнику можуть бути два прямі кути?
- Чому дорівнює сума інших кутів прямокутного трикутника?
- Як називаються інші сторони прямокутного трикутника?
- За малюнком 1 назвати зображені прямокутні трикутники та їх сторони.
- У трикутнику MNK проведено висоту KD. Назвіть катети та гіпотенузи цих трикутників.
2. Властивості прямокутних трикутників
1. Сума гострих кутів прямокутного трикутника дорівнює 900.
2. У прямокутного рівнобедреного трикутника гострі кути по 450.
3. Висота прямокутного трикутника, опущена на гіпотенузу, розбиває його на два прямокутних трикутники, гострі кути яких рівні гострим кутам даного трикутника.
4. У прямокутному трикутнику навпроти кута 300 лежить катет у два рази менший за гіпотенузу.
5. Медіана прямокутного трикутника, проведена до гіпотенузи, дорівнює половині гіпотенузи.
ІІІ. Вироблення практичних навичок
- Виконання вправ рубрики « Виконаємо разом»
- Усне виконання задач № 442 – 445.
- Колективне розв’язування задач:
Задача № 1. Один з гострих кутів прямокутного трикутника дорівнює 650. Знайти другий гострий кут ( мал. 2).
Задача № 2. Зовнішній кут при одному з гострих кутів прямокутного трикутника дорівнює 1350. знайдіть гострі кути трикутника ( мал. 3).
Задача № 3. У трикутнику АВС, C=900, A= 300, AB= 12 см. Знайти СВ ( мал. 4).
Задача № 4. У трикутнику АВС, C=900, A= 300, АС = 7,5 см. Знайти АВ (мал.. 5).
Задача № 5. У трикутнику АВС, C=900, MAN = 270. Знайти <B (мал 6).
- V. Підведення підсумків уроку: дати відповіді на питання1,2, 4 – 6, с. 118.
- . Домашнє завдання: §15, № 446, 457, 460 (а).
Урок № 32
Тема уроку: ОЗНАКИ РІВНОСТІ ПРЯМОКУТНИХ ТРИКУТНИКІВ
Мета уроку: впорядкувати знання учнів про прямокутний трикутник, закріпити назви його елементів, ввести поняття проекції катетів на гіпотенузу, вивчити ознаки рівності прямокутних трикутників; розвивати логічне та аналітичне мислення, зв’язне мовлення, пам'ять та уяву; виховувати уважність, самостійність, наполегливість.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: слайди, ММК.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
- До уроку перевірити декілька зошитів з Д/з та оцінити їх.
- Самоперевірка Д/з за допомогою слайдів.
- Фронтальна робота з класом. Опитування теоретичного матеріалу та розв’язування задач за готовими малюнками.
ІІІ. Засвоєння нових знань
1. Ознаки рівності прямокутних трикутників, теорема 15 з доведенням.
1) Якщо катети одного прямокутного трикутника дорівнюють відповідно катетам іншого прямокутного трикутника, то такі трикутники рівні.
2) Якщо катет і прилеглий до нього гострий кут одного прямокутного трикутника дорівнюють відповідно катету і прилеглому до нього гострому куту іншого прямокутного трикутника, то такі трикутники рівні.
3) Якщо катет і протилежний йому гострий кут одного прямокутного трикутника дорівнюють відповідно катету і протилежному йому гострому куту іншого прямокутного трикутника, то такі трикутники рівні.
4) Якщо катет і гіпотенуза одного прямокутного трикутника дорівнюють відповідно катету і гіпотенузі іншого прямокутного трикутника, то такі трикутники рівні.( теорема 15).
Доведення
- Нехай у трикутників АВС та А1В1 С1 кути С та С1 прямі і АВ = А1 В1, АС = А1 С1.
- Прикладемо ∆АВС та ∆ А1В1 С1 так, щоб сумістились вершини С і С1 та А і А1, а ∆ А1В1 С1 зайняв положення ∆АВ2 С.
- Оскільки кути С і С1 – прямі, то точки В, С і В2 лежать на одній прямій, то ∆ВАВ2 – рівнобедрений і кути В, В1 і В2 – рівні.
- Тоді рівними будуть і кути А і А1. За І ознакою рівності трикутників ∆АВС = ∆ А1В1 С1, що й треба було довести.
ІV. Вироблення практичних навичок
Задача №1. Доведіть І ознаку рівності прямокутних трикутників за катетом і гострим кутом ( мал. 7 ).
Задача № 2. Дано: трикутники ABC i HMC, <M = <B = 900, MC = BC. Довести, що AB = HM ( мал. 8).
Задача № 3. Відомо, що ОС – бісектриса кута АОВ, CD перпендикулярна OA, CF перпендикулярна OB. Довести, що CD = CF (мал. 9 ).
V. Підведення підсумків уроку: дати відповіді на питання 1 – 6, с.118
VІ. Домашнє завдання: §15, задачі № 453, 465, 467.
Урок № 33
Тема уроку: НЕРІВНІСТЬ ТРИКУТНИКА
Мета уроку: вивчити властивості сторін прямокутного трикутника та будь-якого трикутника, навчити учнів використовувати ці властивості при розв’язуванні задач; розвивати логічне та аналітичне мислення, зв’язне мовлення, пам'ять та уяву; виховувати уважність, самостійність, наполегливість.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: слайди, ММК.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
- До уроку перевірити декілька зошитів з Д/з та оцінити їх.
- Аналіз задач Д/З. Самоперевірка (слайд).
- Фронтальна робота з класом за готовими малюнками.
ІІІ. Засвоєння нових знань
- Теорема 16 та наслідки з неї.
- Теорема 17 з доведенням.
ІV. Вироблення практичних навичок
1.Виконання вправ рубрики « Виконаємо разом».
2. Усне виконання задач № 474, 475, 476.
- Колективне розв’язування задач № 483, 490.
V. Підведення підсумків уроку: дати відповіді на питання 1 – 5, с. 124.
VІ. Домашнє завдання: §16, задачі № 478, 481, 488.
Урок № 34
Тема уроку: РОЗВ´ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ
Мета уроку: впорядкувати знання учнів про прямокутний трикутник, закріпити назви його елементів та ознак рівності; розвивати логічне та аналітичне мислення, зв’язне мовлення, пам'ять та уяву; виховувати уважність, самостійність, наполегливість.
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.
Обладнання: слайди, ММК.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
- До уроку перевірити декілька зошитів з Д/з та оцінити їх.
- Аналіз задач Д/З. Самоперевірка (слайд).
- Фронтальна робота з класом за готовими малюнками.
ІІІ. Вдосконалення та розвиток практичних навичок
- Колективне розв’язування задач з використанням слайдів:
Задача 1. У прямокутному ΔАВС АВD=130°. Знайдіть кути ΔАВС.
Задача 2. Дано ΔАВС, MAN = 40°. Знайдіть А та В.
Задача 3. Дано: ΔАВС – прямокутний, В = 60°, ВН = 4 см. Знайти АН.
Задача 4. Дано: ΔАВС – прямокутний, АК – бісектриса САВ, АВР = 150°. Знайти гострі кути ΔАКС.
Задача 5. Дано: ΔАВС – прямокутний, В = 30°, АС = 10 см, СК - медіана. Знайдіть СК.
Задача 6. Відомо, що ΔАВК і ΔАСК – прямокутні. Доведіть, що ΔАВК = ΔАСК, якщо ВАК = САК.
Задача 7. Дано: ΔАВС і ΔСКА – прямокутні. Гіпотенуза АВ = КС. Доведіть, що ΔАВС = ΔСКА.
ІV. Підведення підсумків уроку: дати відповіді на питання 1-5, с.124.
VІ. Домашнє завдання: §15, 16, задачі № 765, 767, 772.
Урок № 35
Тема уроку: РОЗВ´ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ. САМОСТІЙНА РОБОТА №7
Мета уроку: розв’язок задач на застосування ознак рівності прямокутних трикутників та їх властивостей. Розвивати мислення, пам'ять , зв’язне мовлення, графічну культуру. Виховувати наполегливість, відповідальність, самостійність.
Тип уроку: практикум
Обладнання: ММК, креслярське приладдя, слайди.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. До уроку перевірити декілька зошитів з Д/з та оцінити їх.
2. Самоперевірка Д/з за допомогою слайдів.
3. Фронтальна робота з класом за питаннями і завданнями для самоконтролю та розв’язування задач за готовими малюнками.
- ІІ. Вдосконалення та розвиток практичних навичок
1. Самостійна робота проводиться у 4 варіантах, завдання додаються. Відповіді до завдань:
Варіант 1
|
Варіант 2
|
Варіант 3
|
Варіант 4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- САВ: 40°,90°, 50°,
- °, 90°,40°
- °, 90°, 40°
- °, 90°, 40°
|
- САВ: 40°,90°, 50°,
- °, 90°,40°
- °, 90°, 40°
- °, 90°, 40°
|
- САВ: 90°, 50°, 40°
- °, 90°,40°
- °, 90°, 40°
- °, 90°, 40°
|
- САВ: 90°, 50°, 40°
- °, 90°,40°
- °, 90°, 40°
- °, 90°, 40°
|
|
|
|
|
- V. Підведення підсумків уроку: зібрати зошити для перевірки С/р.
- . Домашнє завдання: §14 - 16, домашня С/р №4 ( с. 127).
Урок № 36
Тема уроку: РОЗВ´ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ
Мета уроку: розв’язок задач на застосування ознак рівності прямокутних трикутників, теореми про суму кутів трикутника, нерівності трикутника та рівнобедреного трикутника. Розвивати мислення, пам'ять , зв’язне мовлення, графічну культуру. Виховувати наполегливість, відповідальність, самостійність.
Тип уроку: практикум
Обладнання: ММК, креслярське приладдя, слайди.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. До уроку зібрати зошити для перевірки домашньої С/р.
2. На уроці з’ясувати незрозумілі моменти домашньої С/р та розібрати їх за допомогою слайдів.
3. Аналіз самостійної роботи, що учні виконували у класі на попередньому уроці.
- ІІ. Вдосконалення та розвиток практичних навичок
1. Фронтальна робота з класом запитаннями і завданнями для самоконтролю на с. 131.
2. Розв’язування типових задач, підготовка до контрольної роботи.
- V. Підведення підсумків уроку: питання 1-21, с131
- . Домашнє завдання: §14 - 16, тестові завдання 4, с.129.
Урок № 31
Тема уроку: КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 5
Мета уроку: перевірити рівень знань та вмінь учнів з вивченої теми. Розвивати мислення, пам'ять , зв’язне мовлення, графічну культуру. Виховувати наполегливість, відповідальність, самостійність.
Тип уроку: контролю знань та вмінь
Обладнання: картки із завданнями
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
ІІ. Проведення контрольної роботи
Контрольна робота проводиться у 4 варіантах. Завдання додаються.
Відповіді до завдань:
Варіант 1
Варіант 2
Варіант 3
Варіант 4
- . Підведення підсумків уроку: зібрати зошит для перевірки К/р.
- . Домашнє завдання: §13, 14, повторити §9,10.
|